Vuoden 2022 lääkärin etävastaanotto on 1920-luvun liikkuva lääkäri. Etävastaanottotoiminta on koko ajan tutumpaa ja sitä osataan myös hyödyntää paremmin, lääkäri tavoitetaan nopeasti ja helposti, useimmiten älypuhelinta hyväksi käyttäen. Milleniaaleille älypuhelin on jo käden vakiovaruste, ilman sitä ei onnistu maksaminen, autolla ajaminen tai lääkärikäynti.
Hammaslääkärien etävastaanotot hakevat vielä tehokkainta toimintatapaansa asiakas- ja lääkärikokemuksista oppien. Maksullista etävastaanottoa lähestytään varovasti tunnustellen, rahoja ei haluta "tuhlata" etävastaanottoon sillä olettamuksella, että käynnistä saatava hyöty jää vähäiseksi. Lääkärin näkökulmasta kuitenkin useimmille kysymyksille ja keskusteluille on paikkansa, kysymykset ovat olleet äärimmäisen harvoin "turhia" ja usein lopputulemana molemmat osapuolet ääneti toteavat "olisipa tämä keskustelu käyty jo vuosia sitten". Ongelma pätee implanttiarvioihin, esteettisen hoidon suunnitteluihin ja usein jopa limakalvomuutoksiin. Aikaisemmin on parempi.
Jokaisesta etävastaanottokäynnistä jää potilasasiakirjamerkintä. Merkinnät voivat sujuvoittaa hoitoprosessia esim. traumadiagnostiikassa tai jopa hammassäryissä. Hammaslääkärin on huomattavasti helpompaa tehdä hoitopäätös juurihoidon suhteen, jos epämääräisesti oireileva hammas on kirjattu hoitohistoriaan ensimmäisen kerran vuosia sitten. Maitohammastraumoissa vastaanottokäynti on hyvin usein pikainen ja tärkeintä koko käynnissä onkin merkintä potilasasiakirjoihin. Ei ole ensimmäinen kerta, jos pysyvä hammas vaurioituu maitohampaan kolauksen myötä - jäljitettävyys on kuitenkin hyvä säilyä lääkärin tekemissä kirjauksissa potilasasiakirjoihin. Kirjauksen saamiseksi riittää 2000-luvulla hyvin hammaslääkärin etävastaanotto.